Autorica: Marija Ivanković, prof.
Zdravlje ili alkohol?
Zdravlje je stanje kad u organizmu normalno rade svi organi, a uz to se dobro osjećamo. To je tjelesno, mentalno, psihičko i duhovno blagostanje. Biti zdrav znači biti sretan. snažan, sposoban za suočavanje sa životnim problemima i njihovo uspješno rješavanje. To znači zadovoljstvo, sigurnost, prijateljstvo, ljepotu i ljubav. Biti zdrav znači zdravo promišljati, zdravo živjeti i zdravo se ponašati.
Alkohol je bezbojna, zapaljiva i ispariva tekućina. Čestim unošenjem različitih alkoholnih pića u organizam čovjek postaje alkoholičar, odnosno ovisnik o alkoholu koji ga postupno nagriza i razara, te odvodi u pakao asocijalnog ponašanja. Takav čovjek uništava sebe, svoju obitelj, prijatelje, poznanike i cijelo društvo.
Nema nejasnoća i dvojbi što izabrati: ZDRAVLJE ili ALKOHOL? Jasno je da bi svatko odabrao ono što je dobro, ali - je li tako u životu?
Povijest nas uči da nije, jer uz svjetlost uvijek postoji i tama, uz dobro, nažalost ide i zlo, a na ljudima je da izgrade svijet dobrih i svijetlih putova kojima će koračati njihovi naraštaji. Samo dobrom suradnjom, odricanjem, zdravstvo i školstvo može učiniti velike pomake u promicanju zdravstveno-odgojnog programa među djecom i učenicima, ali i među odraslima. Trebamo učiti jedni od drugih.
Alkohol je jedna od najraširenijih i društveno prihvatljivih, tolerirajućih ovisnosti. Ponegdje je čak češća pojavnost od pušenja. Sve ovisnosti su prema zdravstvenoj klasifikaciji proglašene bolestima.
Zašto su alkoholizam i pušenje opasniji od ovisnosti o drogama?Upravo po tome što su prešutno dopuštene i društveno prihvatljive norme ponašanja. Danas je to, kao i prijašnjih desetljeća, postalo općeprihvaćeno ponašanje, a niti jedna ne može se osmisliti bez alkohola. Taj tihi ubojica postupno i sustavno uništava odrasle, pa tako i našu djecu i mladež, a svi oni koji misle da je to isključivo zdravstveni problem zapravo nemaju pravo.
Još ni jedno dijete na svijetu nije odraslo bez nečije pomoći, a dokazano je da se najbolje uči na primjerima drugih i odrasli su ti koji nameću stilove življenja svojoj djeci, svjesno ili nesvjesno. Znači, odgoj je vrlo bitan čimbenik i sastavni je dio odrastanja svakog pojedinca. Kakav odgoj dajemo, živimo i promičemo, takvu ćemo imati budućnost.
Možda danas treba istaknuti kako odrasli ljudi tek poslije 12-15 godina uzimanja alkohola postaju ovisnicima, dvadesetogodišnjacima treba za to 5 godina, a petnaestogodišnjacima samo 6 mjeseci. Ili, dok je odraslim osobama bez obzira na toleranciju, smrtonosna koncentracija 5-6% alkohola u krvi, za maloljetnika i 2% mogu biti smrtonosna.
Što ukazuju posljednja ispitivanja?Županijski koordinatori školskih preventivnih programa koji u suradnji s povjerenstvima u odgojno-obrazovnim ustanovama diljem Republike Hrvatske savjesno, predano i strpljivo promiču zdravlje i odgovorno ponašanje među djecom i mladima i njihovim roditeljima, dostavili su podatke o provedenim anketama o pojavnosti svih ovisnosti među mladima. Obrađeni su u veljači ove godine i evo samo nekoliko bitnih pokazatelja, svima nama za razmišljanje.
U jednoj našoj većoj županiji u unutrašnjosti 55% ispitanih učenika i učenica srednjoškolaca pije alkoholna pića. 5% pije redovito, 50% povremeno (misli se na tulume, proslave rođendana, partyje i sl.), a 45% ih ne pije.
U jednoj priobalnoj županiji 63% ispitanih srednjoškolaca uzima alkoholna pića: 9% pije redovito, 54% povremeno, a 37% ne pije.
Institut za društvena istraživanja "Ivo Pilar" proveo je prošle godine anketu među srednjoškolcima priređenu na stručno-znanstvenim načelima na reprezentativnoj skupini učenika u cijeloj Republici Hrvatskoj.
Izdvojila bih samo dva pokazatelja vezana uz problem pojavnosti, raširenost i uzimanja alkohola. Dob u kojoj se najčešće poseže za alkoholom je do 14. godine; 20% djece počinje do 15. godine postotak je niži i iznosi 14,2%, a do 16. godine samo 1,6%.
Alarmantan je podatak da je 51% učenika I. razreda srednje škole pilo u posljednjih mjesec dana, kao i 63% učenika II. razreda, te 66% učenika III. razreda, dok čak 68% maturanata pije.
Zastrašujući je podatak koji govori da je 81% učenika i učenica I. razreda odgovorilo da su u svom dosadašnjem životu probali alkoholna pića, dok je isti odgovor dalo 88% učenika i učenica II. razreda, 66% učenika i učenica III. razreda, a čak 92% učenika i učenica IV. razreda.
Trebali bismo se zapitati što nam te brojke govore i koje su poruke mladih upućene nama odraslima!!!
Što oni koji piju povremeno ili redovito poručuju nama odraslima?Na pitanje kako se osjećaju kad piju alkohol, odgovorili su:
· Ništa posebno, sve je obično.
· Alkohol omamljuje.
· Nemam osjećaja, pijem iz dosade.
· Grozan osjećaj, kao da si pola metra iznad zemlje.
· Svaka popijena kap vuče me na drugu.
· Osjećaj nezavisnosti i slobode.
· Zaboravljam na svoje probleme.
Na pitanje kakvu bi poruku uputili ovisnicima o alkoholu, odgovorili su:
· Alkohol stvara neprijatelje, tj. ljudi pod utjecajem alkohola postaju agresivni, živčani. Je li to potrebno?
· Alkohol pravi budalu od čovjeka, želiš li i ti to biti?
· Alkohol ne rješava brige i probleme, on ih stvara.
· Udahni malo!
· Uzimajući alkohol uništavate sebe, svoju obitelj i sve oko sebe.
· Tko pije, loše misli.
· Bolje biti trijezan gledati malo ružniji svijet, nego pijan malo ljepši, ali potpuno lažan i nestvarni svijet.
· Alkohol uništava iznutra i izvana.
· Ima i drugih načina zabave.
· Želja za alkoholom u našoj je psihi kada smo razočarani, ali mi smo jači od toga možemo reći ne.
· Postanite ovisni o športu, voću i ljubavi.
· Zlo koje treba iskorijeniti iz života mladih, pomozite nam!
Odgovori učenika sadrže dio ljudske motivacije prema alkoholu, odnosno na njih se preslikavaju modeli ponašanja odraslih.
U sustavnim školskim preventivnim programima radimo na promicanju i osvješćivanju humanizacije odnosa i razvijamo demokratska načela komunikacije u ozračju suvremenih pristupa kvalitetnoj hrvatskoj školi. Potičemo interakciju primjerenih odnosa između odgojitelja, djece i roditelja, učitelja, profesora, učenica i učenika te njihovih roditelja. Naime, pomažemo učenicima u njihovom odrastanju i sazrijevanju te promičemo spoznaje o:
1. sposobnostima rješavanja problema
2. pružanju pomoći u životnim odlučivanjima
3. socijalnoj potpori (poglavito suradnja roditelja i škole)
4. poboljšanju kvalitete života djece i učenika
5. pravilnom organiziranju slobodnog vremena djece i učenika
6. kvalitetnoj ponudi športskih i drugih kreativnih sadržaja
7. smanjivanju ovisnost.
Sustavnim pristupom radu obuhvaćeni su svi čimbenici školskog sustava od predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola do učeničkih domova, ali i obitelj i šira zajednica. Držimo da se samo zajedničkim radom mogu osmisliti i provesti dobri programi prevencije koji će zadovoljiti sve razine i suradnički podnijeti pošasti koja se zove ovisnost.
Roditelji i ostali odgojitelji trebaju svojim primjerom pokazivati kako se može živjeti bez alkohola, a sve velike i male probleme treba rješavati razgovorom, međusobnim povjeravanjem i ljubavlju, a ne bijegom u ovisnost.
Naša poruka s ovog znanstveno-stručnog skupa jest da osnaženi prihvatimo istinitu spoznaju koja kaže:
"Planine mogu pomaknuti samo oni koji su u djetinjstvu pomicali kamenčiće."Zadnja promjena: ; ned 17 lip 2007, 15:36; ukupno mijenjano 1 put.